Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

Közös mese, közös élmény – különleges osztályok találkozója

2025 április 7-én délelőtt különleges találkozásra került sor a Gregor József Általános Iskola
2.a osztályos diákjai és a Szegedi Bárczi EGYMI óvodás és tanulásban akadályozott
1.osztályos diákjai között. A Gregor iskola tanulói két csoportban, 14-14 fővel,
osztályfőnökük Zsarkó Mária vezetésével látogattak el a gyerekekhez. A program célja közös
élmények megélése, ismerkedés, elfogadás és nyitottság erősítése volt.
A szemléletformáló program keretében a többségi iskolából érkezett gyerekek Zelk
Zoltán: A három nyúl c. meséjét bábozták el saját készítésű bábjaikkal a Bárczis gyerekeknek.
A mese után az ovisok mozgással kísért dalokat adtak elő. Majd közös zenés játékot
kezdeményeztünk a gyerekek számára, melynek célja a kapcsolatfelvétel, egymás iránti
szimpátia kifejezése volt. A játék lényege, hogy egy nagyméretű plüss szívecskét adogattunk
körbe zenére, majd amikor megállt a zene, akinél a szív éppen volt, egy számára kedves
gyermeknek adhatta át. Külön kérés volt, hogy az ovisok iskolás gyermeket, az iskolások
ovist válasszanak. A gyerekek a kezdeti szégyenlősség után egyre nyitottabbá váltak egymás
felé, többen öleléssel is üdvözölték egymást. A csoportvezető gyógypedagógus bemutatta a
gyerekeket az iskolások számára, megfogalmazva az ő nehézségeiket, de kiemelve a jó
tulajdonságaikat is. Az iskolások nagyon érdeklődőek voltak, sokat kérdeztek és maguk is
megfogalmaztak értékes gondolatokat. Ezután már párokba, kisebb csoportokba rendeződve
ismerkedtek tovább a gyerekek. Beszélgettek, illetve közös játékban vettek részt. A gyerekek
a kezdeti izgalmak és félelmek után egyre közelebb kerültek egymáshoz.
Az 1. osztályban kicsit másként alakult az ismerkedés - a mese után a két iskola diákjai
párba rendeződtek, és a mese választott szereplőit színezték ki közösen. Nem volt jó vagy
rossz színezés, csak színes gondolatok, mosolyok és egymás felé nyitó tekintetek. A gyerekek
gyorsan megtalálták a közös hangot: lelkesen segítettek egymásnak a színezésben,
megosztották a ceruzáikat, sőt, volt, aki már a következő találkozást kezdte tervezni.
A Gregor iskola beszámolója alapján az integráló környezetben tanuló gyermekek
számára felejthetetlen élményt nyújtott a látogatás. Ezen a napon, a gyermekek azon oldalát
ismerhették meg, melyek tanítási órákon nem kerülhetnek felszínre. Kinyíltak, elfogadták
újonnan megismert társaikat, mély érzések születtek meg bennük. Már a búcsú pillanatában
azt kérdezték, „Mikor jövünk legközelebb?” A következő napokban több tanítási órán át
foglalkoztunk a témával, rengeteg kérdés merült fel bennük, melyeket azóta is bátran fel
mernek tenni, nyíltan tudunk ezekről beszélgetni.
Az ilyen típusú integrációs programok nem csupán élményt nyújtanak, hanem tudatosan
támogatják a gyermekek személyiségfejlődését és szociális kompetenciáinak alakulását is. A
gyerekek természetes nyitottsága, kíváncsisága és segítőkészsége kiváló alap arra, hogy már
kisiskolás korban olyan értékeket közvetítsünk számukra, mint az empátia, az elfogadás és a
közösséghez tartozás fontossága. Ha ezeket az értékeket kisgyermekkorban megalapozzuk,
akkor egy olyan társadalmat építhetünk, ahol mindenki helyet kap – függetlenül attól, honnan
jött vagy milyen képességekkel bír.
Bízunk benne, hogy lesz még folytatás.

Majoros Éva- Szabadosné Kotogány Erika – Zsarkó Mária