Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

MY STORY LEGO

A Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény óvodai csoportjaiban a mindenki által ismert és kedvelt LEGO DUPLO-val történő fejlesztés is megjelenik az óvodai foglalkozások során. A négy óvodai csoportból háromban rendszeresen használják a MY STORY LEGO eszközt, amellyel számos készség, képesség fejleszthető.

A 2022/2023-as nevelési évtől jelent meg intézményünkben ez az új fejlesztési lehetőség, az Egy sima egy fordított – Egyesület az Inklúzióért szervezet jóvoltából.

Elsősorban az autizmussal élő, 4-8 éves gyermekek részére alkották meg a MY STORY LEGO készletet. Ezeknél a gyermekeknél gyakori, hogy a számukra ismeretlen szituációk, idegen személyek, várakozási helyzetek frusztrációt okoznak. A MY STORY LEGO használatával - a LEGO DUPLO figurák és az azokról készített fényképek segítségével - érzelmi megnyugvást, pozitív megerősítést tudunk biztosítani a gyermekeknek.

A jól strukturált feladatok során a síkban látott képek alapján a LEGO figurákat térben helyezi el a gyermek, közben mozgással összekötve, beszéddel kísérve végzi el a feladatokat.

A fényképeken rövid szöveges kiegészítés található, valamint a gyermek számára a viselkedését segítő folyamatábrák készíthetőek a képekből, amelyek előre jelzik a tevékenységeket. A MY STORY LEGO készlet 8 folyamatábrát, történetet tartalmaz, de számos életszerű szituációs helyzet eljátszható a meglévő elemek, figurák segítségével. Az egyes történetekben ismétlődnek a szereplők, a figurák, pl. a különböző ruhájú gyermekek, az óvó nénik, a játékok.

A MY STORY LEGO vizuális forgatókönyvei segítik a gyermekeket a társas és szociális helyzetekben mások érzelmeinek az értelmezésében. Az érzelemkártyák használatával a gyermek az alapérzelmeit fejezheti ki.

A könnyen átlátható, egyszerű, jól felépített történetek általi fejlesztés elsősorban egyéni fejlesztés formájában történik, de kiscsoportos formában is jól megvalósítható.

Az autizmussal élő gyermek a vizuális támogatást minden olyan helyzetben használhatja, ahol nála nehézség jelentkezik. A gyermek az aktuális problémáját a feladaton keresztül megjelenítheti. Alternatív lehetőségként egy más befejezést is választhat a megkezdett történetnek. A játéktevékenység motiválja a gyermeket, hogy ő oldja meg az adott helyzetet, pozitív viselkedés kialakítására ösztönöz.

Jól kommunikáló gyermekek esetében szókincsbővítést, szociális kompetenciák fejlesztését, érzékenyítést végezhetünk a játéktevékenység során. A nem beszélő gyermekeknél kommunikációs lehetőséget nyújt a történetek eljátszásával, feldolgozásával.

Az egyes képeket folyamatábraként sorba téve a balról jobbra haladás irányának a kialakítását, a megfigyelőképesség - és utánzóképesség fejlesztését, ok-okozati összefüggések felismerését, valamint a síkbeli, térbeli tájékozódást segíti elő a MY STORY LEGO készlet használata. Ezen kívül fejleszti a gyermek színismeretét és az elemek összeillesztése, szétszedése során a kézügyességet. A szociális szabályok felismerésével, a viselkedéses és kommunikációs stratégiák tanításával segítséget nyújtunk a gyermekeknek a napi rutinjaik és nyugodt életvitelük kialakításához.

A következő képsorozat az óvodai életben gyakran előforduló szituációt szemléltet:

1.kép
Szeretnék a macival játszani, de most más gyerekek játszanak vele.

2. kép
Odamegyek, elveszem.
A többiek mérgesek.
Ez nem jó, nem vehetem csak úgy el a macit!

3.kép
A többiek hívják az óvó nénit.

4. kép
Az óvó néni azt mondja: „Ez nem jó! Nem vehetem el a többiektől a macit, ők most azzal játszanak!"
Az óvó néni segít.
Elkérhetem a macit a többiektől vagy választhatok másik játékot.

5. kép
Az óvó néni megkérdezi, mivel szeretnék játszani, a macival vagy a kutyával. 
Én a macit választom!

6 -7. kép
A többiek a kutyát választják.Megkapom a macit. 
Nagyon örülök!