Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

Előadások és műhelymunkák a 
sajátos nevelési igényű tanulók sikeres integrálásához

„…Az emberi erőforrások sokszor nagyon mélyen vannak eltemetve. Nem hevernek szanaszét a felszínen. Létre kell hoznod a megmutatkozásukhoz szükséges feltételeket...” /Sir Ken Robinson/


A Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény nagy szerepet vállal a sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók ellátásában integrált és szegregált formában egyaránt. Az intézmény gyógypedagógusai saját szakmai fejlődésük mellett fontosnak tartják átadni tudásukat a többségi intézmények befogadó pedagógusainak is. Erre kiváló alkalom nyílt a 2022. október 25-én Sajátos nevelési igényű tanulók sikeres integrálása címmel megrendezett eseményen is, ahol a Szegedi Tankerületi Központhoz tartozó iskolák intézményvezetői és pedagógusai előadások és műhelymunkák formájában nyerhettek mélyebb betekintést a témába elősegítve ezáltal is az együttműködést.


Mucsiné Erdei Mónika intézményvezető először a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI Utazó Gyógypedagógusi Hálózat szerepét mutatta be a sajátos nevelési igényű tanulók ellátásában. A működési elveik közé tartozik a másság elfogadása, alapvető igényük és feladatuk a különleges gondozás és az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtés, a toleráns, szeretetteljes légkör kialakítása. Közös célja a befogadó intézményeknek és az EGYMI-nek a fogyatékos gyermekek, személyek eredményes szocializációja, társadalmi integrációja. Az integráció, inkluzív nevelés megvalósítása érdekében egyaránt fontos az együttműködés és egymás kompetencia határainak tiszteletben tartása is Bemutatta az Utazó Gyógypedagógusi Hálózat konkrét feladatait, majd részletesen beszélt a befogadó intézmények és az EGYMI együttműködése kapcsán arról, hogy mit tehet az iskola és miben segít az EGYMI konkrét célokat és feladatokat megfogalmazva mindkét oldalról elősegítve hosszú távon az inkluzív, befogadó iskolák létrejöttét, megvalósulását.


Földesiné Elekes Ágnes utazó gyógypedagógus a sajátos nevelési igényű tanulók hátránycsökkentő segítéséről osztott meg saját tapasztalatokat az intézményvezető előadása után. Tománné Faragó Zita szülő és gyógypedagógus oldalról is érintett, így igazán komplex módon tudott beszélni a témáról a  Látássérülés szülői szemmel című előadásában. Majd Krizsánné Turcsányi Marianna intézményvezető megosztotta az intézményi integrációs tapasztalatokat kiválóan kiegészítve az előző előadást a befogadó intézmény, a Szegedi Vörösmarty Mihály Általános Iskola oldaláról.


Az előadások után kisebb szekciókban folytatódott a színes program, a műhelymunkák gyakorlatban is betekintést kínáltak a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI gyógypedagógusainak változatos és magas színvonalú szakmai munkájába.


Földesiné Elekes Ágnes az Okoskocka fejlesztő eszközcsalád felhasználási lehetőségeit mutatta be saját gyakorlati tapasztalatait megosztva a résztvevőkkel. A Tománné Faragó Zita által használt kommunikációs képességeket fejlesztő eszközöket is érdemes beépíteni a pedagógiai gyakorlatba széles körben is. Köböl Erika kutyaterápiáról szóló interaktív bemutatójából megtudhatták az érdeklődök, hogyan segíti elő az integrációt az állatasszisztált foglalkozás. Törökné Csutora Mónika szomatopedagógus  Ében becenevet viselő tanulójával készült interjú közelebb hozta minden részt vevőhöz az integrációban tanuló gyermekek és fiatalok nézőpontját elősegítve ezáltal is a befogadó szemlélet kialakulását.