Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

A robotok birodalmában jártunk Budapesten és Törökbálinton

Izgalmas napot töltöttek tanulóink oktatási és ipari robotok kipróbálásával a NTP- INNOV-21- 0204  "eDigiT5K" - Esélyteremtés digitális tanulási környezet kialakításával kettős különlegességű tanulók körében című pályázat keretében. Különjáratú busszal érkeztünk Budapestre az Abacusan Stúdióba, ahol egész délelőtt oktatási robotokkal ismerkedtünk és gyakoroltuk a programozást is a robotika foglalkozások keretében. Az itt elfogyasztott bőséges és finom ebéd után utaztunk tovább Törökbálintra a FANUC Hungary Kft-hez. A gyár világvezető a robotikában, CNC-rendszerekben és a gyárautomatizálásban.  

 Az Abacusan Stúdió programjai a természettudományos, informatikai, technikai, matematikai és művészeti területekre fókuszálnak, de a szociális kompetenciák, a szövegértés és a finommotorikus készségek fejlesztésére is törekszenek. A délelőtt első felében a 3 csapat forgószínpadszerűen vett részt a foglalkozásokon. A tanulók által már ismert ArTec robotok egész csapata várt minket az egyik teremben változatos élőlényeket, tárgyakat és épületeket formázva. Az ArTec robotok motorból, építőkockákból, nagy méretű építőpanelekből, fogaskerekekekből, fogaslécekből, forgótengelyekből, kerekekből, csúszdákból, érzékelőkből, LED-lámpákból és hangszórókból épülnek fel. A megépített robotokkal ismerkedtünk meg közelről és keltettük őket életre. A következő helyszínen az Intelino okosvonatot színkódokkal programoztuk és mobilapplikációval irányítottuk. Az eszköz fejlett robottechnológiával és a funkciók lenyűgöző listájával megpakolt, Scratch 3.0-ban és Pythonban programozható. A harmadik állomáson a robotautónak a színes pályaelemekkel mi magunk terveztük meg az útját, a különböző színek a jármű számára más és más jelentéssel bírtak. A tervezés után közösen izgultunk, hogy az okosautónk célba ér-e, elég körültekintően építettük-e meg neki a pályáját a nagyméretű színes lapokkal. Szünet után párosával ültek számítógépekhez a tanulók. Scratch alapú, grafikus programozási felületen dolgoztak és keltették életre a járműveket, állatkákat. Itt a főszerep már az algoritmikus gondolkodásé volt, és megismerkedtek az alapvető programvezérlési elemekkel, változókkal, matematikai és logikai műveletekkel, és ezek használatával.  

 Délután gyárlátogatáson vettünk részt a FANUC-nál, megtekintettük és ki is próbáltuk a bemutatóterem ipari robotjait és szerszámgépeit. Itt megtapasztaltuk, hogy a robotikának milyen nagy szerepe van életünkben, az ipar és a gyárak működésében. Óriási élmény volt a világszínvonalú, modern technológiával működő gyárban körbenézni, a szakszerű körbevezetés után pedig több ipari robotot ki is próbálhattunk. A tanulók csak nehéz szívvel hagyták ott a gyárat és a robotokat. Nem távoztunk üres kézzel a gyárból, ajándékcsomagot kapott mindenki FANUC-felirattal ellátott hasznos tárgyakkal. Egyik tanuló a nap végén úgy fogalmazott, hogy ez volt élete legjobb napja eddig. A kettős különlegességű, sajátos nevelési igényű tanulók számára a digitális kompetenciafejlesztés mellett azért is jelentett óriási élményt ez a nap, mert általa kinyílt számukra a világ!  

Retkes Edit gyógypedagógus