Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

 Óvodánk bemutatása

Egységes gyógypedagógiai módszertani intézményünk speciális gyógypedagógiai óvodájában a 3-7 éves életkorú, sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelése és gyógypedagógiai fejlesztése szeretetteljes, kiegyensúlyozott és érzelmi biztonságot nyújtó légkörben történik. Az óvodai nevelésünk célja a gyermekek sokoldalú fejlődésének elősegítése, mely során figyelembe vesszük az egyéni sajátosságokat és az eltérő fejlődési ütemet is. Gyógypedagógiai terápiáink, fejlesztő tevékenységünk a speciális szükségletű óvodás gyermekek egyéni haladási és fejlődési üteméhez, tüneteik változatosságához igazodik.

Öt óvodai csoportunk közül négy autizmus specifikus csoport, egy vegyes összetételű csoport. A csoportba sorolás elsődleges szempontjai a gyermekek intellektuális képességeinek fejlettségi szintje és diagnózisa. Óvodásaink a következő diagnózissal rendelkeznek: értelmileg akadályozott, tanulásban akadályozott, egyéb pszichés fejlődési zavar, autizmus spektrumzavar. Óvodásaink speciális nevelési szükségleteinek kielégítését az óvodai csoportvezető gyógypedagógusok, a fejlesztő terápiákat végző gyógypedagógusok, a gyógypedagógiai asszisztensek és a dajkák összehangolt team munkában biztosítják. Gyógypedagógusaink vegyesen rendelkeznek tanulásban akadályozottak pedagógiája, értelmileg akadályozottak pedagógiája, illetve autizmus spektrumzavar pedagógiája szakirányú végzettséggel.

Az óvodai fejlesztő foglalkozások célja minden gyermek erősségeinek hangsúlyozása, illetve a sérült területek fejlesztése. A gyermekek fejlesztése csoportos és egyéni formában valósul meg. A fejlesztés legfontosabb területei: az alapmozgások és manipuláció fejlesztése, a beszédértés és kommunikáció fejlesztése, a kognitív funkciók fejlesztése, az önkiszolgálási szokások kialakítása, az adekvát játékhasználat elsajátítása. A csoportos foglalkozásokon minden gyermek részt vesz, amiket a gyógypedagógus tervez meg és vezet, a munkáját az asszisztens és a dajka segíti. A foglalkozások az asztaloknál vagy a szőnyegen zajlanak, minden esetben játékos formában, fontos részét képezi a gyermekek képességeinek megfelelő differenciálás és dicséret.

Az egyéni, kiscsoportos és csoportos komplex gyógypedagógiai fejlesztő foglalkozások mellett különböző terápiákat is biztosítunk a gyermekek számára. Az óvodában a következő terápiák valósulnak meg: állatasszisztált kutyás terápia, élményterápia, logopédiai terápia, autizmus specifikus fejlesztés, babzsák fejlesztő program, My Story LEGO terápia, szomatopedagógiai fejlesztés. Élmény alapú fejlesztési lehetőséget nyújtanak ezek a foglalkozások, amelyeket az óvodás gyermekek mindig nagy szeretettel várnak.

A csoportszobák egyéni arculatának kialakítása során igazodunk az adott csoport óvodásainak speciális igényeihez. Az autizmusban érintett óvodások szenzoros érzékenységét figyelembe véve rendezzük be a csoportszobákat, a bútorok elrendezése segíti a tér strukturálását. Biztonságot nyújtó, ugyanakkor esztétikus környezet biztosítására törekszünk. A fejlesztő, illetve játéktevékenységekhez szükséges tárgyi feltételeink adottak. Elkülönített óvodai udvarunk játékeszközei, játszótéri játékai biztonságos és önfeledt játékra, változatos mozgásra adnak lehetőséget.

A csoportok megszokott napirendje segít a gyermekeknek a mindennapi tevékenységekben és azok hatékonyságában. A gyermekek megtanulják és sikeresen alkalmazkodnak hozzá. A napirendbe beépül a mosdóhasználat, az udvarhasználat, valamint az étkezések és az alvás is. Minden nap van csoportos foglalkozás, melyek magukba foglalják az anyanyelv- és kommunikáció-fejlesztés, mozgásfejlesztés, zenei nevelés alapjai, játékra nevelés és vizuomotoros készség fejlesztése típusú foglalkozásokat. A folyamatos dicsérés és jutalmazás elengedhetetlen a motiváció fenntartása érdekében, így a gyógypedagógusok a foglalkozások során különböző jutalmazási és értékelési rendszereket alkalmaznak.