Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

Terápiáskutyával asszisztált komplex fejlesztőfoglalkozások 

a Nemzeti Tehetség Program keretében a Kulturális és Innovációs Minisztérium által támogatott NTP-SPEC-21-0092 „Miből lesz a cserebogár?!” - A sporttehetségek korai válogatását és komplex fejlesztését támogató projekt SNI-gyermekek, tanulók körében című pályázat kapcsán. 


A tehetségígéretek beazonosítása során kiválasztott tanulók körében fontos volt az egymás iránti szociális képességek, a társakra való odafigyelés erősítése, a feszültségek és szorongások oldása, melyet a segítő kutya bevonásával, játékos tevékenységekkel végeztünk. Így a tanulók utánozhatták egymást és a kutyát, „bátorságpróbában” vehettek részt, megtapasztalhatták azt, hogy milyen, amikor őket irányítják, illetve vezethették ők maguk társaikat, valamint a kutyát is. A képzelt „tábori túrán” vettek részt, ahol fontos volt, hogy mindenkire odafigyeljenek, senkit se veszítsenek szem elől és ismerjék fel társuk hiányát.


Az állatasszisztált fejlesztő foglalkozás során kiemelt hangsúlyt kapott a motoros képességek fejlesztése, a mozgáskoordináció ügyesítése, a szem-kéz-száj koordináció erősítése is. A tanulók élvezettel vettek részt az egész testet megmozgató akadálypályaépítés és teljesítés, labdagurítós és „kutyakicselezős”, valamint a faroklopó játékokban, melyek a stressz és felesleges energiák levezetése mellett, lehetőséget nyújtottak a téri orientáció, a testséma, és motoros kreativitás fejlesztésére is. Emellett a finommozgások ügyesítése is előtérbe került, így például fújógyakorlatokat végezve juttathatták a segítőkutyát jutalomfalatokhoz a tanulók.


A komplex fejlesztőfoglalkozások során a kommunikációs képességek fejlesztését, főként a szóbeli közlést és befogadást, a hallott szöveg (utasítás, kérdés, magyarázat) megértést, valamint a kutya szempontjából kiemelkedően fontos testbeszédet szerettük volna fejleszteni. Játékos kutyás feladatok közben gyakoroltuk, erősítettük ezeket a képességeket. A kutyával való kommunikáció a foglalkozáson minden pillanatban fejleszthető. A terápiás kutyák csupán kézjelekre is képesek elvégezni a feladatokat, és bármilyen beszédszint esetén kisegíthetőek kézjelekkel.

A kreativitás fejlesztése fontos tanítványaink esetén. Ennek a területnek a fejlesztése nem csupán művészeti eszközök segítségével lehetséges, hanem a problémamegoldó gondolkodással is. Az élet minden területén, de a sporttevékenységek közben is szükségük lesz erre. A foglalkozáson történetekbe ágyazott tevékenységeket kellett végezniük. Pl. szerepjáték keretében állatorvoshoz vagy sétálni kellett vinni a terápiás kutyát. Az ehhez kapcsolódó előkészületi munkákat is meg kellett tervezniük. A tevékenység során nem várt helyzetekkel találkoztak, melyet meg kellett oldaniuk a szerepjáték során.


A fejlesztő foglalkozásokon minden esetben a résztvevő tanulók életkori és egyéni sajátosságainak megfelelően kaptak egyéni és csoportos feladatokat. A játékok során mozgosíthatták rövid és hosszútávú memóriájukat, valamint bővíthették alapismereteiket (például az erdei állatokkal kapcsolatban) is. Nagy sikert aratott a tanulók körében az erdei vadászat, amikor a tanulók egy általuk kedvelt erdei állat bőrébe bújhattak és az adott állat tulajdonságainak figyelembevételével kellett feladatokat végezniük, miközben a kutya, mint vadász leselkedett rájuk. A foglalkozás segített a kreativitás kibontakoztatásában, a felgyülemlett feszültségek oldásában és egyéb, alapképességek fejlesztésében.


A tanulók a pedagógusok tapasztalataink és a saját bevallásuk szerint is szívesen vettek rész a foglalkozásokon, azokon nagyon jól érezték magukat.