Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

6723 Szeged, Sólyom utca 4.
tel: +36-62-547-078, email: barcziszeged@gmail.com
honlap: https://barcziszeged.edu.hu/
Főigazgató: Mucsiné Erdei Mónika
 tel: +36-62-489-260, email: igazgato.barcziszeged@gmail.com

„Az elfogadás olyan, mint a termékeny talaj,
amely lehetőséget ad az apró mag számára,
hogy azzá váljon, amivé fejlődni képes.”
Thomas Gordon

              Intézményünk Csongrád-Csanád vármegyében, a Szegedi Tankerületi Központ fenntartásában működik, s e tanévben ünnepelte alapításának 110. évfordulóját. Regionális és országos szinten is fontos szerepet tölt be az értelmileg sérült óvodás és iskolás gyermekek nevelésben, sérülésspecifikus oktatásában. Legfontosabb alapelvünk a gyermekközpontúság. Intézményünk arculatát jelentősen meghatározzák a következő szakmai elvek: 

            - elfogadás,
            - esélyteremtés,             
            - tudásmegosztás,            
            - folyamatos megújulás,            
            - szakmai együttműködés és kommunikáció.

 Tanulóink az életkoruknak, fejlettségi állapotuknak, szükségleteiknek megfelelő, teljes körű pedagógiai, gyógypedagógiai ellátást kapnak a tanórákon, a tanórákon kívül, valamint az egészségügyi és pedagógiai habilitációs, rehabilitációs foglalkozásokon. Gyógypedagógiai munkánk eredményeként diákjainkat az állapotukhoz igazított gyógypedagógiai megsegítéssel eljuttatjuk az alapfokú nevelés-oktatás szakaszának eredményes befejezéséhez. Minden lehetőséget kihasználunk tanítványaink kulturális és szociális hátrányainak enyhítésére, az élménydús iskolaévek és a minél teljesebb társadalmi integráció elősegítésére. Bekapcsolódtunk az Úszó Nemzet Programba, autista tanulóink lovagolni járnak, óvodásaink heti rendszerességgel kutyaterápiás foglakozáson vesznek részt. Tanulásban akadályozott tanulóink a „Közlekedjünk együtt, vigyázzunk egymásra!” és KÉK-tér programon keresztül tovább bővíthetik ismereteiket a biztonságos környezetről és fejleszthetik önismeretüket. Autista tanulóink szocializációját, kommunikációját változatos autizmusspecifikus módszerekkel és eszközökkel támogatjuk. A tanítási órákon használt oktatási robotokkal a motiváción túl az együttműködési készséget, tantárgyi tudást, kommunikációs, logikai és feladatmegoldó kognitív képességeket fejlesztünk.
              A megyei beiskolázási körzetű Óvodában és Általános iskolában a Csongrád-Csanád Vármegyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottságának javaslata alapján fogadjuk a tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott, autizmusban érintett, fordított integráció keretében egyéb pszichés fejlődési zavarral diagnosztizált, továbbá az Országos Szakértői Bizottság javaslata alapján a mozgás-, látás- és hallássérült gyermekeket, tanulókat.
              Az óvoda célkitűzése, hogy az óvodás korú (3-7 év) sajátos nevelési igényű gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődését a gyermeki személyiség kibontakoztatását elősegítse, az életkori, és egyéni sajátosságok és az eltérő fejlődési ütem figyelembe vételével. Olyan szolgáltató rendszert biztosítunk, amely tiszteletben tartja a gyermeket, mint fejlődő személyiséget, elősegíti testi, lelki, értelmi fejlődését és különleges védelemben részesíti.
              Az iskola célkitűzései között első helyen szerepel a sajátos nevelési igényű tanulók képességfejlesztése, a habilitáció, a rehabilitáció, valamint azon törekvés, mellyel felkészítjük őket a társadalomba való beilleszkedésre, helytállásra. Tanulóink iskolai nevelése a számukra kijelölt tagozaton a köznevelési törvény előírásait alkalmazva, a sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók nevelésének-oktatásának irányelvében foglaltakat figyelembe véve és tanítványaink pszichikus sajátosságaira építve valósul meg.             
             A Fejlesztő Nevelés-Oktatást Végző Általános Iskola beiskolázási területe az ország teljes területét lefedi. A tanköteles korú (6-23 éves), súlyos-halmozott fogyatékos tanulók a Dr. Waltner Károly Otthon lakói, gyógypedagógiai ellátásuk is ott történik.             Intézményünk Utazó Gyógypedagógusi Hálózata látja el a Szegedi Járás közoktatási intézményeiben nevelt, oktatott, integrálható sajátos nevelési igényű gyermekeket, tanulókat. A Csongrád-Csanád Vármegyei Szakértői Bizottság javaslata alapján biztosítjuk a Szegedi Megyei Jogú Város Óvodák Igazgatósága óvodáiban, a Szegedi Tankerületi Központ általános és középiskoláiban, a Szegedi Szakképzési Centrum és az Agrárminisztérium középiskoláiban megvalósuló habilitációs-rehabilitációs foglalkozásokat. A jogszabályban megfogalmazottak alapján szakmai módszertani felkészítést végzünk, konzultációs lehetőséget biztosítunk a pedagógusoknak és az érintett szülőknek.
              Kimagasló szakmai munkánk elismeréseként a következő három évre is elnyertük az Oktatási Hivatal Bázisintézménye címet. Vállalt feladatunk városi, megyei és régiós szinten is a társadalmi szemléletformálás, az integráció támogatása.
              Két évtizede veszünk részt az SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Tanszék gyógypedagógia szakos hallgatóinak mentorálásában. Mentor gyógypedagógusaink korszerű pedagógiai szemléletet és módszertani eljárásokat közvetítenek a jövő gyógypedagógusai számára.
              Színvonalas nevelő-oktató tevékenységünkkel, sokszínű feladatellátásunkkal, innovatív szakemberbázisunkkal a térség egyik meghatározó, népszerű, a szülők által keresett oktatási intézménye vagyunk, mely a 21. századi készségek fejlesztése mellett támogatja a helyi hagyományok megőrzését, élénkítését, a jó kapcsolatok ápolását és a partneri együttműködés különböző formáinak kialakítását.