Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

Robotika foglalkozások a komplex fejlesztés szolgálatában

a Nemzeti Tehetség Program keretében a Kulturális és Innovációs Minisztérium által támogatott NTP-SPEC-21-0092 „Miből lesz a cserebogár?!” - A sporttehetségek korai válogatását és komplex fejlesztését támogató projekt SNI-gyermekek, tanulók körében című pályázat kapcsán.

 

Az 1-3. osztályos tanulók robotika foglalkozáson vettek részt, ahol megismerkedtek a Bee-Bot padlórobottal, annak irányításával. A robotméhecskével való első találkozás célja az eszköz működési elvének és irányítási módjának megismerése volt. A tanulók először iránygyakorlatokat végeztek, majd egymást „irányították” az osztályteremben a megismert jelekkel, így sajátítva el a méhecske működési elvét. Minden gyerek a kezébe vehette a barátságos méhecskéket, melyek azonnal felkeltették az érdeklődésüket. Egy robot pályát körbeülve a szőnyegen közösen gyakoroltuk a méhecskék irányítását a gombok segítségével. Először minden tanuló a saját, színes cetlire írt nevét kereste meg a Bee-Bot segítségével a robot pályán. Ezután a tanulók csoportokba rendeződtek a színes cetliknek megfelelően. Minden csoport kapott egy Bee-Bot padlórobotot és egy robot pályát, melyen színes betűket találtak különböző módon elhelyezve. A csapatok feladata minél több betű összegyűjtése volt a padlórobotok segítségével, azok programozásával meghatározott idő alatt. Ezután a megszerzett betűkből minél több szót kellett kiraknia a csapatoknak.

A tanulók a további robotika foglalkozáson a Bee-Bot padlórobot segítségével tovább gyakorolták a programozás alapjait. Például a szőnyegen egy labirintust építőkockákból épített robot pályán apró meglepetéseket rejtettünk el. A tanulók egyenként megkerestek egy meglepetést, melyhez a legrövidebb útvonalon kellett eljuttatni a méhecskét. Először szóban mondták el az útvonalat, melyet nyilakkal is kiraktak, így lehetőség volt a hibajavításra is. Ezután a gombok segítségével programozták be a padlórobotot. Nagy sikerélményt jelentett a meglepetés megtalálása a nehezített útvonalakon. Ezután a tanulók csoportokba rendeződtek és együtt építettek labirintust építőkockákból a robot pályákra. A labirintusban ezután elhelyeztek egymásnak egy-egy képet, amit a csapattársuknak a padlórobot programozásával meg kellett találniuk. A tanulók jól boldogultak ezeken a nehezített pályákon is. Együttműködési készségük nagyban fejlődött a csoportmunka során.

A gyerekek a robotika foglalkozáson megismerkedtek még a Blue-Bot padlórobotokkal, valamint a vonalkövető Ozobot-tal is. A Blue-Bot robotokat mind gombok segítségével, mind tabletről gyakorolták irányítani. Ezután megtekintették az Ozobot működését különböző pályákon, megismerték a főbb színkombinációkat. A tanulók képességeiknek megfelelően differenciált feladatokat kaptak. Könnyebbik változatként színes filctollakkal különböző formákat rajzolhattak A/3-as papírra, melyen kipróbálhatták a vonalkövető robotot. A legügyesebbek a színkódoknak megfelelően bonyolultabb pályákat terveztek labirintus színezésével majd önellenőrzésként kipróbálták rajta Ozobot-ot.

A komplex, játékalapú foglalkozás során a tanulók számos alapképességének fejlesztése megvalósult (kognitív, kommunikációs, orientációs, társas és kreatív képességek) miközben remekül érezték magukat.