Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

Tanévnyitó szemléletformálás a Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskolában

„Más, de nem kevesebb!”

A szemléletformálás célja, hogy hozzájáruljunk egy olyan világ megteremtéséhez, ahol biztonságban, méltósággal és komfortosan élhet MINDEN ember, az autizmusban érintett emberek is. Ők nem többek, vagy kevesebbek másoknál, úgy értékesek, amilyenek. Lehet, hogy bizonyos tulajdonságaiban különböznek a többi embertársuktól, de a sokféleség jó. Így nem kell, sőt nem szabad elvárnunk tőlük, hogy „normálisabbá” váljanak.

A Szegedi Zrínyi Ilona Általános Iskola igazgatója, Balogh Kinga felkérte intézményünket, a Szegedi Bárczi Gusztáv EGYMI, Óvoda és Általános Iskolát, hogy a tanév megkezdése előtt nevelőtestületük részére szemléletformáló foglalkozást tartson. Iskolánk két, autizmusban érintett gyermekek fejlesztésében jártas, autizmus spektrum pedagógiája szakirányú végzettséggel rendelkező gyógypedagógusa, Wirthné Szebelédi Viktória és Szikora Ádám szemléletformáló foglalkozásának célja az volt, hogy a fenti meggyőződést kialakítsák a résztvevő pedagógusoknál. Azonban nem hagyományos előadást tartottak, hanem interaktív, saját élményen és megtapasztaláson alapuló játékokból gyűjtöttek össze egy csokrot, és ezeken a játékokon keresztül érzékeltették, hogy milyen is lehet autizmussal élni, és hogy mekkora segítséget jelenthet a pozitív hozzáállás, a befogadó attitűd az autizmusban érintett személyek számára.   


A résztvevők megélhették, milyen könnyű félreérteni a környezetünket, ha egy-egy kevésbé lényeges mozzanat alapján, vagy akár a kontextusból kiragadott részletekből próbálunk értelmezni egy helyzetet, mekkora segítséget jelentenek a vizuális támpontok, mint ahogy azt is, milyen megélni a kirekesztettséget, a másságot, a többséghez tartozás élményének hiányát. Egy rövid időre az autizmus szemüvegén keresztül láthatták a körülöttük lévő világot.

Nagyon sok tévhit kering az autizmusról és az autizmusban érintettekről. Ezekről is szó esett. Elgondolkodtató volt, mennyi híresség érintett, illetve mennyi különleges tehetségről feltételezhető a leírások alapján, hogy autizmussal élők voltak (pl.: Picasso, Einstein, Newton, Mozart).

A foglalkozás végén praktikus tanácsok, speciális segédeszközök, az integrált gyermekekkel foglalkozó pedagógusok számára hasznos és a gyakorlatban jól alkalmazható stratégiák kerültek bemutatásra. Például egy szociális történetre is láthattak példát:

     Játszani szeretnék az osztálytársaimmal

(szociális történet)

A szemléletformáló foglalkozáson a Szegedi Bárczi Gusztáv EGYMI, Óvoda és Általános Iskola igazgatója, Mucsiné Erdei Mónika, valamint az intézmény több, autizmus spektrum pedagógiája szakirányú végzettséggel rendelkező gyógypedagógusa is részt vett. A vendéglátó kollégák érezhették, nincsenek magukra hagyva, a Bárczi EGYMI szakembereinek segítségére bármikor számíthatnak. 

Bánhidy Andrea