Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00

Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv
 Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény
Utazó Gyógypedagógus Hálózat

Mucsiné Erdei Mónika 

intézményvezető
Közoktatásvezetői szakvizsga, tanulásban akadályozottak szakos gyógypedagógus, szakvizsgázott pedagógus, pedagógiai mérés-értékelés tanára MA, ált. iskolai tanító, szociológus, mesterpedagógus, szaktanácsadó  Telefon:+36-62-489-260
Kacsari Zsoltszakmai
 munkaközösség vezető 
Látássérültek pedagógiája szakos okleveles, szakvizsgázott gyógypedagógus -MA gyógypedagógiai terápia szakirány Telefon:+36-62-547-078

„ A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges bánásmód keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították."

A 2000-es évek elején az intézmény néhány gyógypedagógusa kezdte el Szeged város óvodáiban az integráltan nevelt sajátos nevelési igényű gyermekek fejlesztését.

Az ellátotti kőr évről-évre bővült, majd a kistérség, azt követően pedig a Szegedi Tankerületi Központ fenntartásában 2012-ben létrejött a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény.

Mára az Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv EGYMI - az európai utat követve – komplex szolgáltatói bázissá, azaz „multifunkcionális forrásközponttá” vált.

A köznevelési törvény a köznevelés kiemelt feladataként rögzíti az iskolát megelőző kisgyermekkori fejlesztést, továbbá a sajátos nevelési igényű és a beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő gyermekek, tanulók speciális igényeinek figyelembevételét, egyéni képességeikhez igazodó, legeredményesebb fejlődésük elősegítését, a minél teljesebb társadalmi beilleszkedés lehetőségeinek megteremtését.

A szülő választja ki a sajátos nevelési igényű tanuló számára megfelelő ellátást nyújtó nevelési-oktatási intézményt az illetékes szakértői bizottság szakértői véleménye alapján, a szülő és a gyermek igényeinek és lehetőségeinek figyelembevételével.” (2011.évi CXC törvény a nemzeti köznevelésről 47.§)

A pedagógiai-gyógypedagógiai tapasztalatok azt mutatják, hogy az integráció akkor lehet hatékony, ha a befogadás szintjén valósul meg, azaz a pedagógiai környezet is alkalmassá válik a speciális szükségletek kielégítésére. Ehhez rendelünk szakmai szolgáltatásokat. Az integráló pedagógusokat támogatjuk, hogy adaptív környezetet teremtsenek, olyan pedagógiai eszköztárral rendelkezzenek, mely minden sajátos nevelési igényű gyermek és tanuló számára megfelelő, hatékony, fejlesztő támogatást biztosíthasson.

A Hálózat hatékonysága a komplexitásban rejlik, az integráció valamennyi szereplője gyermek, szülő, pedagógus, legyen aktív szereplője e folyamatnak. Ehhez új típusú kompetenciákkal kell a pedagógusoknak rendelkeznie (hatékony kommunikáció, konfliktuskezelés).

A gyermekek és tanulók számára az EGYMI Utazó Gyógypedagógus Hálózatának szakemberei biztosítják az ellátást Szeged és térségében. 2023-ban már közel 1300 gyermek és tanuló számára biztosítjuk a habilitációs-rehabilitációs célú ellátást a Szegedi Tankerületi Központ által fenntartott intézményekben (általános iskola, gimnázium), valamit Szeged Megyei Jogú Város fenntartásában működő óvodákban, települési önkormányzatok fenntartásában működő óvodákban, a Szegedi Szakképzési Centrum intézményeiben, valamint az Alföldi ASzC Fodor József Élelmiszeripari Technikum és Szakképző Iskolában.

Térségi lefedettség biztosításával, minél szélesebb körben kívánjuk a sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók szolgáltatáshoz való hozzáférését biztosítani.

A hálózat keretében végzett munka hozzáértést, nagyfokú rugalmasságot, alkalmazkodóképességet, empátiát, dinamizmust kíván az intézményünkben dolgozó szakemberektől. Szakgyógypedagógusaink szakmai továbbképzéseken, team-megbeszéléseken folyamatosan fejlesztik tudásukat, gyógypedagógusi és emberi kompetenciáikat, hogy alkalmazkodva az állandóan változó jogi szabályozáshoz, az egyre nehezedő külső körülményekhez, minél magasabb professzionálisabban tudják ellátni a rájuk bízott gyermekeket, tanulókat a szülőkkel és az intézményekkel együttműködve.

A hálózat minden munkatársa fontosnak tartja az elkötelezett, minőségi munka értékteremtő erejét. Küldetésünk, hogy Szegeden és a környező településeken minden sajátos nevelési igényű gyermek és tanuló a legkorábbi időponttól, a számukra leginkább megfelelő ellátásban, nevelésben, oktatásban részesüljenek, megelőzve ezzel a másodlagos tünetek kialakulását, és segítve ez által integrációjukat a többségi társadalomba.

A gyermekeknek és tanulóknak óvodás kortól a 12. osztály végéig biztosítjuk az ellátást. Célunk, hogy a folyamat végén a sajátos nevelési igényű tanulók a másság iránt toleráns és segítő ép közösség teljes értékű tagjaiként hagyhassák el az iskolát, akik a társadalomban teljes értékű emberekként valósíthatják meg önmagukat. E megvalósításához nyújtunk segítséget és modellt a sajátos nevelési igényű gyermekek és tanulók integrációs nevelését vállaló intézmények számára.

A humánerőforrás

A Hálózat az ellátási igényeket 100%-ban biztosítja, hisz a szakértői véleményekben megfogalmazott szakemberszükséglet is 100%-os az intézmény, tehát mind a nyolc területen rendelkezik szakgyógypedagógusokkal, 33,5 álláshelyen.

  • Tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus
  • Értelmileg  akadályozottak pedagógiája szakirányon végzett gyógypedagógus
  • Pszichopedagógus
  • Logopédus
  • Látássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus (tiflopedagógus)
  • Hallássérültek pedagógiája szakos gyógypedagógus (szurdopedagógus)
  • Szomatopedagógus
  • Autizmus spektrum pedagógiája szakos gyógypedagógus

 

A hálózat szakemberei  tekintetében a hálózat biztosítja a szolgáltatást a következő területeken: 

Sajátos nevelési igényű gyermek, tanuló közvetlen fejlesztésével kapcsolatos feladatok

Habilitációs, rehabilitációs tevékenység (terápiás fejlesztő tevékenység a tanulóval való közvetlen foglalkozásokon, egyéni fejlesztési terv alapján a habilitációs-rehabilitációs célú órákon).

Adminisztráció (a leírt folyamatok adminisztrálása és a sajátos nevelési igényű gyermekről szóló fontos dokumentumok rendszerezése- tervezés, megvalósítás és értékelés dokumentumai).

A többségi intézmények pedagógusaival való kapcsolattartás

Célként tűztük ki a kiszámítható segítségnyújtás megvalósítását, mely a felkészült pedagógusok és egymás munkáját kiegészítő pedagógus-teamek összehangolt szakmaközi együttműködésével jön létre. Ennek alapjául szolgálnak a tanév elején az intézmények nevelőtestületi értekezletein megtartott szemléletformáló tréningek, előadások, tájékoztatók. Ezzel is segítjük a befogadó pedagógusokat, ezáltal a tanulókat, családokat is. Elengedhetetlenül fontos, hogy az oktatás a speciális szükségletekhez jól alkalmazkodó tantestületben történjen, és a különleges bánásmód keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai ellátásban részesüljön minden gyermek és tanuló.

Prioritásként kezeljük az inkluzív szemléletmód kialakítását, a pozitív diszkrimináció, méltányosság elvének elfogadtatását a többségi pedagógusokkal, gyermekekkel, tanulókkal, szülőkkel.

Javaslatot fogalmazunk meg  a sérülés típusához, gyermek egyéni igényeihez igazodó (tanulási) környezet kialakítására.

Segítséget nyújtunk  a gyermek szükségleteihez igazodó egyéni tanmenet összeállításában,  a tanuláshoz szükséges eszközök kiválasztásában.

Javaslattal élünk a gyógypedagógiai specifikus módszerek alkalmazására.

A befogadást támogatjuk az osztályközösségekben, csoportokban, szemléletformálást elősegítjük.

Konzultációs lehetőséget biztosítunk a team-szemléletű munka segítése érdekében.

A szülőkkel történő kapcsolattartás

Tájékozódás – tájékoztatás – folyamatos kapcsolattartás (segítségnyújtás a diagnózis értelmezésében, tájékoztatás a fejlesztés lehetőségeiről, menetéről, a speciális eszközök beszerzési lehetőségeiről, a fejlődés, előmenetel mértékéről).

Tanácsadás a tanulási, nevelési, életvezetési problémákkal kapcsolatban.

Az ellátás időkerete: heti rendszerességgel a sérülés specifikumától és az ellátás komplexitásától függően, a jogszabály (2011. évi CXC. törvény 6. sz. melléklete) által meghatározott keretek között.

Az ellátás formája: egyéni vagy mikrocsoportos foglalkozás.

A tárgyi feltételeket a befogadó intézmény és az utazó pedagógus közösen biztosítják.

Tevékenységeink

Az utazó gyógypedagógus hálózat sokrétű gyógypedagógiai tevékenységet lát el, így a munkánk részét képezi:

  • Logopédia
  • Komplex gyógypedagógiai ellátás
  • Pszichopedagógiai ellátás
  • Szomatopedagógiai tevékenység
  • Szurdopedagógiai tevékenység
  • Tiflopedagógiai tevékenység
  • Autizmus specifikus ellátás