Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00


 Utazó Gyógypedagógus Hálózat

A Gyógypedagógiai Utazó Tanári Hálózat a Szeged és Térsége oktatási, nevelési intézményeibe integrált sajátos nevelési igényű gyermekek szakellátását sérülés specifikusan biztosítja, illetve az integráció folyamatát segíti. Az integrációt segítő gyógypedagógus feladata a kapcsolattartás az integráló intézmény vezetőjével, pedagógusaival, szülőkkel. Részt vesz a gyermek speciális igényeinek megfelelő környezet kialakításában, a szükséges taneszközök kiválasztásában. Egyéni fejlesztési terv alapján terápiás fejlesztő tevékenységet végez, melyet rendszeresen értékel, figyelembe véve az integráló pedagógus észrevételeit, tapasztalatit.

„A sajátos nevelési igényű gyermeknek, tanulónak joga, hogy különleges bánásmód keretében állapotának megfelelő pedagógiai, gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai ellátásban részesüljön attól kezdődően, hogy igényjogosultságát megállapították” (47. § (1) 2011. évi CXC. Törvény a nemzeti köznevelésről). A különleges bánásmódnak megfelelő ellátást a szakértői bizottság szakértői véleményében foglaltak szerint kell biztosítani.

Utazó Gyógypedagógus Hálózatunk keretében, 27 fő gyógypedagógussal, azoknak a sajátos nevelési igényű gyerekeknek, tanulóknak az ellátását végezzük, akiket az óvoda, iskola integráltan nevel, oktat. A jogszabályban megfogalmazottak szerint e munka keretében szakmai módszertani felkészítést végzünk, konzultációs lehetőséget biztosítunk a pedagógusoknak, illetve fejlesztő foglalkozásokat tartunk a gyermekek, tanulók számára.

Gyógypedagógiai módszertani intézményként – igény esetén - felkészítés nyújtunk befogadó óvodák, iskolák tantestülete számára előadás, továbbképzés keretében.

Az ellátás helyszíne


  • Az integrációban részt vevő városi és térségi (Sándorfalva, Deszk, Szatymaz, Algyő, Röszke, Domaszék) óvodák, általános iskolák, középiskolák.
  • Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény


Az ellátás célcsoportja

Sajátos nevelési igényű gyermekek óvodás kortól a tankötelezettség végéig, akiknek ellátási jogosultságát a szakértői és rehabilitációs bizottságok határozzák meg.

Az ellátottak köre


  • testi fogyatékos gyermek
  • beszédfogyatékos gyermek
  • látássérült gyermek (vak, gyengénlátó, aliglátó))
  • hallássérült gyermek (siket, nagyothalló)
  • értelmi fogyatékos gyermek (tanulásban akadályozott, értelmileg akadályozott)
  • autizmussal élő gyermek
  • halmozottan fogyatékos gyermek
  • a pszichés fejlődés zavara miatt a nevelési, tanulási folyamatban tartósan és súlyosan akadályozott tanulók (diszlexiás, diszgráfiás, diszkalkuliás)
  • diszlexia veszélyeztetett gyermek
  • mutista gyermekek
  • kórós aktivitás zavaros gyermek
  • kóros hiperkinetikus gyermek


Az utazótanári szolgálat személyi feltételei

A fogyatékosság típusának megfelelő végzettségű gyógypedagógus


  • oligofrénpedagógia szakos (tanulásban akadályozottak pedagógiája, értelmileg akadályozottak pedagógiája)
  • tiflopedagógia szakos
  • szurdopedagógia szakos
  • szomatopedagógia szakos
  • pszichopedagógia szakos
  • logopédia szakos


Tárgyi feltételek



  • fejlesztőszoba, melyet a többségi intézmények, valamint a EGYMI biztosítanak
  • fejlesztő eszközök, melyek egy részét a többségi intézmények, valamint az EGYMI biztosítanak
  • fejlesztő eszközök, melyeket a módszertani központ eszköztárából kölcsönöznek a gyógypedagógusok


Az ellátás formája


  • egyéni foglalkozás
  • mikrocsoportos, kiscsoportos foglalkozás (2-9 fő)


Az ellátás időkerete

Heti rendszerességgel a sérülés specifikumától és az ellátás komplexitásától függően 2-3 óra. Az utazó gyógypedagógus órarendjének összeállításánál figyelembe vesszük a gyermekek


  • életkorát
  • napirendjét
  • órarendjét
  • sérüléséből adódóan a terhelhetőségét
  • a komplex fejlesztésben résztvevő más szakemberek időbeosztását
  • a többségi intézmények helyi adottságait.


Minden tanév elején a gyermekkel foglalkozó szakemberek team megbeszélés keretében tájékoztatják a többségi intézmény vezetőjét a fejlesztésekről és egyeztetik órarendjüket.

Az ellátás tervezése

Egyéni fejlesztési terv alapján a jogosultságot meghatározó Szakértői Bizottságok szakvéleményére és a folyamatos gyógypedagógiai diagnosztizálásra építetten is.

Az utazó gyógypedagógus feladata

A szülőkkel való kapcsolattartás


  • tanácsadás
  • segítségnyújtás a szakvélemény, diagnózis értelmezésében
  • tájékoztatás a fejlesztés lehetőségeiről
  • rendszeres konzultáció a gyermek fejlődésével kapcsolatosan
  • javaslattétel az együttműködési módokra
  • javaslattétel a gyermek/ tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
  • megbeszélés az otthon végzendő gyakorlatokkal kapcsolatosan
  • segítségnyújtás a speciális eszközök kiválasztásában
  • tájékoztatás a speciális eszközök beszerzési lehetőségeiről
  • szülői értekezleteken, fogadóórákon való részvétel
  • a szülők felkészítése a sajátos nevelési igényű gyermekek fogadására
  • a gyermek megfigyelése a szülő kérésére
  • javaslat további vizsgálatokra


A gyermekkel való foglalkozás


  • a gyermek megfigyelése
  • speciális fejlesztő tevékenység a gyermekkel való közvetlen foglalkozásokon
  • a gyermek képességeinek megfelelő módszerek, terápiák, technikák alkalmazása
  • a gyermek terhelhetőségének figyelembevétele
  • a fejletlen vagy sérült funkciók korrigálása
  • az ép vagy kevésbé sérült funkciók fejlesztése
  • speciális segédeszközök elfogadtatása és használatuk megtanítása
  • az egyéni sikereket elősegítő tulajdonságok, funkciók fejlesztése
  • a gyermek/tanuló haladásának figyelemmel kísérése


Többségi intézmények pedagógusaival való kapcsolattartás


  • a gyermek megfigyelése az intézmény kérésére
  • javaslat további vizsgálatokra
  • a pedagógusok felkészítése a sajátos nevelési igényű gyerek fogadására
  • segítségnyújtás a szakvélemény, diagnózis értelmezésében
  • javaslattétel a gyermek/ tanuló egyéni igényeihez szükséges környezet kialakítására
  • segítségnyújtás a tanuláshoz szükséges speciális eszközök kiválasztásában
  • tájékoztatás a speciális eszközök beszerzési lehetőségeiről
  • részvétel a gyermek/tanuló részeredményeinek értékelésében
  • módszertani segítségnyújtás
  • sikertelenségek, kudarcok és eredmények okainak feltárása
  • tanulási nehézségek kialakulását, tanulási zavarokat, magatartászavarokat megelőző pedagógiai eljárások megismertetése
  • szakmai előadások megtartása a többségi intézmények által kiválasztott témában
  • eszközbemutatók, könyvajánlások


Szakmai felkészültség, kapcsolattartás


  • folyamatos önképzés
  • városi és kistérségi gyógypedagógusok munkaközösségének összejövetelein való részvétel
  • tanfolyamokon való részvétel
  • szakmai konferenciákon való részvétel
  • folyamatos kapcsolattartás, rendszeres team megbeszélések a gyermekkel foglalkozó más szakemberekkel (logopédus, pszichológus, terapeuta…)
  • kapcsolattartás a pedagógiai szakszolgáltatásokkal (nevelési tanácsadó, szakértői bizottságok)
  • kapcsolattartás egészségügyi intézményekkel