Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00


Óvoda


Három óvodai csoportban fogadjuk a Csongrád megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottsága által hozzánk irányított sajátos nevelési igényű kisgyermekeket. A bizottság által megállapított diagnózis és a gyógypedagógus saját megfigyelésén alapul a fejlesztő tevékenység, melynek során figyelembe vesszük az egyéni fejlődési különbségeket és életkori sajátosságokat is. A nevelési program alapján készített foglalkozási terv szerint gyógypedagógus, logopédus foglalkozik a gyermekekkel. A fejlesztés egyéni, kiscsoportos és csoportos formában történik, a gyermekek fejlődési ritmusához alkalmazkodó, játékos formában. A fejlesztést különböző terápiák egészítik ki a lehetőségek figyelembe vételével. A gyógypedagógiai nevelés eredményeinek megállapítása gyermekenként folyamatdiagnózissal, gyógypedagógiai pszichológiai diagnosztika eszközeivel történik, az egyénre szabott fejlesztés módszereinek megállapítására helyezve a hangsúlyt. Célunk a gyermekek felkészítése az iskolai oktatásra.


Óvodai fejlesztő foglalkozások

Foglalkozásaink célja minden gyermek erősségeinek hangsúlyozása, illetve a sérült, gyenge területek fejlesztése. Mindezt egy oldott légkörű, játékos, egyéni és csoportos fejlesztés keretében igyekszünk megvalósítani. A csoportfoglalkozás napi szinten megvalósul. Fő célunk, hogy minden kisgyermek szívesen vegyen részt rajta, érezze jól magát. Motiváltak, érdeklődőek legyenek, figyelmüket a foglalkozás ideje alatt tudjuk a különböző tevékenységekre irányítani.


A közös mondókázás és éneklés, valamint a zenehallgatás elősegíti a gyermekek ritmusérzékének, zenei emlékezetének fejlődését. Igyekszünk a gyermekeket a zene figyelmes hallgatására nevelni és felkelteni a zene iránti érdeklődésüket. Napi tevékenységeink során próbálunk az egészséges életmódra nevelni. Elsődleges feladatunk az egészséges, barátságos, biztonságos környezet kialakítása, mely lehetővé teszi a gyermekek gondozását, testi szükségleteiknek, mozgásigényüknek kielégítését. Fontos célkitűzésünk a gyermekek önállósági szintjének fejlődése, a szobatisztaság kialakítása.

A mozgásfejlesztést kiemelten fontosnak tartjuk a gyermekek fejlődése szempontjából. Hisszük, hogyha a gyermekek mozgásfejlődése pozitív irányba változik, akkor az a kognitív képességek fejlődését is eredményezi. Éppen ezért igyekszünk sok lehetőséget teremteni a gyermekeknek arra, hogy mozgásigényüket kielégítsék. Az Ayres- terápia célja olyan szenzoros ingerek adása, amelyek elősegítik az érettebb mozgásos válaszok megjelenését. Speciális eszközkészlettel rendelkezik, mely változatos lehetőségeket nyújt a gyakorlásra.

A Bobath- terápia során a gyakorlatsorok aktív és passzív gyakoroltatása történik, és fontos szerep jut a megfelelő testhelyzetnek, mely minden esetben funkció függő. Hely és eszköz igényes terápia, különböző méretű labdák és hengerek használatával. A lúdtalp-prevencióra különös hangsúlyt fektetünk. A láb megfelelő tartása hatással van a boka, a térd, a csípő állására, vagyis a test egészére. A különböző egyenetlen anyagokon való járás az egyensúlyérzéket is fejleszti. A mezítlábas feladatok kellemes érzést nyújtanak, de masszírozza is a talp különböző pontjait, serkenti a vérkeringést. A rendszeres mozgásfejlesztések hatására a gyermekek személyisége pozitív irányban változik. A terápia hozzájárul a koordináltabb nagymozgáshoz, a finommotorika javulásához és a figyelem tartósságához. Növeli a gyermekek önbizalmát, javítja munkatempóját, az örömteli együttlétek pedig érzelmileg kiegyensúlyozottabbá, nyugodtabbá teszik őket.


Élményterápia

Az élményterápia meghatározó jellemzője, hogy lelki fejlődést elősegítő intenzív élményekhez juttassa a gyermekeket. Az élmények révén képessé válhatnak a tapasztalatokat a mindennapi életben is kamatoztatni, így segítségével mélyebb és komplexebb személyiségfejlődést érhetünk el.


Az élményterápia célja az élménykeresési motivációk kielégítése, alkalom teremtése az élményeken keresztül történő tanulásra. Elősegíti a gyermekek egymásba vetett hitének megerősítését, reális énképük fejlődését. Arra készíti fel őket, hogy próbára tegyék önmagukat és aktív részesei legyenek saját tanulási folyamatuknak. Számos egyéni kompetencia (önbizalom, önkifejezés, önállóság, indulatkezelés, kreativitás) és szociális készség (konfliktuskezelési, kommunikációs, empátiás készség) fejlődését segíti elő.

A rendkívüli, nagyobb érzelmi hatást keltő helyzetek, amelyekkel egy élménypedagógiát alkalmazó foglalkozás során találkozhatnak a gyermekek, kedvező irányú változásokat indíthatnak el a személyiségfejlődésben. Ezt követően a hétköznapi helyzetekben is építhetünk az élménypedagógia, tevékenységközpontú pedagógia által nyújtott lehetőségekre, és támogathatjuk a további pozitív változásokat.

Jelentős testi, szellemi, lelki motivációt nyújtanak az eljárások a gyermekek számára, és a rendszeres, óvodai munkába illesztett terápia rendkívül sikeres a kommunikáció, a szociális kompetenciák és a kognitív területek fejlesztésében.

Szabadosné Kotogány Erika gyógypedagógus

 


ÖKO- OVI

Az ÖKO-OVI foglalkozásain már a legkisebbeket is próbálom megismertetni a környezettudatos szemlélettel. A foglakozásokon kis lépésekben haladva, az óvodás korú gyermekek képességstruktúrájához igazodva, játékos formában tanítom meg a gyerekeknek, hogyan kell tudatosan együtt élni környezetünkkel, hogyan kell védeni azt. Folyamatos sikerélmények biztosításával, a személyiség minél sokoldalúbb fejlesztésével valósítok meg egy komplex környezeti nevelést. Kitűzött célom a környezet- és természetvédelemre nevelés, az ökológiai szemlélet alakítása. A foglalkozásokon fontosnak tartom az egészséges életmódra nevelést.


Az óvodásainknak szóló, környezeti nevelési foglalkozások tervezése nagy körültekintést igényel. A gyermeki érdeklődés felkeltése és a figyelem fenntartása interaktív, játékos, élményközpontú, cselekedtetve tanító formában valósítható meg. A foglalkozásokat 6 fős létszámmal tervezem 30 perces időtartamra heti 1 alkalommal.


Foglalkozások átfogó célja:

A környezettel való együttélésre nevelés, amely magában foglalja a környezet tényleges védelmét, beleértve a természetes (élő és élettelen) és mesterséges, ember által létrehozott környezetet is. Olyan szokások, szokásrendszerek, viselkedési formák megalapozása, valamint azon képességek tudatos fejlesztése, amelyek szükségesek a környezettel való harmonikus kapcsolat, a környezeti problémák iránti érzékenység, a helyes értékrendszer és a környezettudatos életvitel kialakításához.



Kiemelt fejlesztési feladatok:

A megszerzett ismeret, a tudás alapvető érték, de önmagában mit sem ér. Ezért olyan attitűdök és kompetencia területek (kognitív, szociális, személyes, speciális) fejlesztését célzom meg, melyek által a gyerekek érzékenyebbé válnak a környezet, a természet és az élővilág állapota iránt.



Módszer, munkaforma:

A foglalkozások módszereinek kidolgozása során olyan szempontokat vettem figyelembe, mint a sokoldalú, változatos ismeretátadás, figyelemfelkeltő, élményközpontú kooperatív feladatok, interaktív folyamatok. Nagy hangsúlyt fektetek a közös és egyéni alkotásra, valamint a játék örömére.


Cseresznye Márta gyógypedagógus

 


Óvodánk Zoo-ovi programja

Óvodásaink több éve, rendszeresen vesznek részt a Szegedi Vadaspark zoopedagógiai foglalkozásain.


Az állatkert zoopedagógusa megkülönböztetett figyelemmel, empátiával és toleranciával foglalkozik sajátos nevelési igényű óvodásainkkal, foglalkozásait a gyermekek fejlettségi szintjéhez, speciális szükségleteihez igazítja.

Első vadasparki sétánkon a kis óvodások még félve, óvatosan közelítették meg az állatok kifutóit, csak távolról szemlélték az állatkert lakóit. A gyermekek kezdeti félelme később természetes kíváncsisággá, érdeklődéssé alakult. Az ismétlődő kirándulásokon már egyre nagyobb kedvvel, örömmel vettek részt, várták a zoopedagógiai foglalkozásokat.

Kirándulásaink során megfigyelhettük, hogyan változik a természet a különböző évszakokban, a vadaspark gondozói hogyan gondoskodnak az állatokról, mivel etetik azokat, a vadon élő állatok hogyan rejtőzködnek a természeteshez nagyon hasonló környezetben, hogyan mozognak, mi fedi testüket, milyen hangokat adnak ki, hogyan nevelik utódaikat. A tapasztalatok gyűjtésekor szinte minden érzékszervünket használtuk, nemcsak láthattunk, hallgatózhattunk, hanem tapogathattunk, simogathattunk és szagolhattunk is.

Óvodásaink nagyon sok új ismeretet szereztek a vadasparkban lakó állatokról és a természetről. Azon kívül, hogy ismereteik bővültek, fokozatosan megszerették az állatokat. Másként, szerethető, érző lényként tekintenek rájuk, védik azokat, vigyáznak rájuk, óvják élőhelyüket. Így észrevétlenül válnak környezettudatos, környezetüket, a természetet védő emberkékké.

Legemlékezetesebb élményeink közé tartozik, hogy testközelből leshettük meg a látványos etetések során, mivel táplálkoznak a vadaspark lakói. Sőt, több állat etetésében mi is segíthettünk. Például a zsiráfokat desszerttel, azaz kedvenc csemegéjükkel,sárgarépával kínáltuk:


 


Simogathattunk aranyos nyuszikat:


Megérinthettünk, megsimogathattunk egy teknőst…


 … és egy szakállas agámát:


A „nem szeretem” állatok megkedveltetését, elfogadását elősegítő állatsimogatás igazi bátorság-próbát jelentett:
Tudjuk, hogy a békáktól sem kell félnünk: …de az igazi bátorságpróba csak ez után következett:

Bátran kiálltuk a próbát!
Felejthetetlen élményt jelentett, hogy a Madagaszkár film hőseivel, a gyűrűsfarkú makikkal közelebbről is megismerkedhettünk.





Komplex gyógypedagógiai egyéni fejlesztés

Az óvodai nevelés területén fontos szerepet tölt be a gyermekek csoporton kívüli egyéni fejlesztése. Ezt a feladatot gyógypedagógus látja el szorosan együttműködve az óvodai csoportok vezetőivel és a gyógypedagógiai munkát segítő asszisztensekkel, dajkákkal. Fontosnak tartjuk a szülőkkel való folyamatos kapcsolattartást, együttműködést is.
Komplex módon, játékba ágyazottan, a gyermek egész személyiségét figyelembe véve történik az egyéni fejlesztés, mely a következő területeket érinti:
  • Játéktevékenység
  •  
  • Figyelem, emlékezet
  •  
  • Motoros funkciók
  •  
  • Téri és időbeli orientáció
  •  
  • Kommunikáció és nyelvi képességek
  •  
  • Számolás-mérés előkészítése
Minden gyermek fejlesztését egyénileg tervezzük, előzetes felmérés alapján. Az erősségekre alapozva segítjük a megkésett területek fejlődését. A foglalkozások szeretetteljes, oldott légkörben történnek egyéni és kiscsoportos formában. Kis lépésekben , változatos gyakoroltatással a fokozatosság elvét követve haladunk.
Major Anita gyógypedagógus