Szegedi Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény, Óvoda és Általános Iskola

Nyitvatartás:
 Hétfőtől - Péntekig 7:00-18:00


Általános Iskola


Tanulásban akadályozottak

A tanulásban akadályozott tagozata 1-8. osztályig fogadja az enyhe fokban értelmi sérült, az integrálható autizmus spektrumzavarral élő, illetve a pszichés fejlődései zavarral küzdő tanulókat. Célunk a tantervi követelmények teljesítése mellet a tanulók képességeinek minél szélesebb körű fejlesztése, tehetség gondozása, hátrányainak kompenzálása, differenciált fejlesztése. Diákjainknak lehetőséget biztosítunk a sport, művészeti és tanulmányi versenyeken való részvételre. Változatos tanórán kívüli tevékenységeket szervezünk számukra az egészséges életre nevelés, viselkedés kultúra fejlesztése terén. Kínálatunkban szerepel tömegsport, úszás, tánc, informatika, Szitakötő program, hittan. Terápiás célú egyéni és kiscsoportos fejlesztést biztosítunk tanulóinknak logopédiai, Syndelar terápia, zene terápia, állat asszisztált terápia, autizmus specifikus fejlesztés keretében. A pszichés fejlődési zavarral küzdő tanulók kiscsoportos fejlesztésben részesülnek.

OTP-BANK BOZSIK PROGRAM

Labdarúgás a Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani IntézménybenAz OTP Bank Bozsik Labdarúgó Program, a Magyar Labdarúgó Szövetség tehetségkutató, és foglalkoztató programja.A Szeged és Térsége Bárczi Gusztáv Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény 2014.szeptemberétől csatlakozott a programhoz, melynek célja a tehetségkutatás, a tehetséges gyerekek fejlesztése, és a megfelelő sportszervezetekbe irányítása. Másfelől a gyerekek szempontjából a játék megszerettetése.Intézményünkben a 2015-ös évtől 12 tanuló vesz részt a programban. Nekik hetente két edzés biztosítunk, illetve őszi, téli, és tavaszi labdarúgó tornán vehetnek részt.A Magyar Labdarúgó Szövetség a program keretén belül évente új sporteszközöket is biztosít. A tavalyi évben kaptunk a terembe kisméretű kapukat, így rossz idő esetén a tornateremben is lehet mérkőzéseket játszani. A kapukon kívül érkeztek még koordinációs eszközök (koordinációs hatszög, koordinációs létra), melyeket a labdarúgáson kívül más sportágak oktatásához, mozgásfejlesztéshez is nagyszerűen fel tudunk használni. Tárgyi eszközként, a labdarúgás elengedhetetlen eszközét, focilabdákat is kaptunk. Mivel fogyó eszköz, így mindig szükség pótlására, és az oktatás szempontjából is nélkülözhetetlen a labda. A gyerekek mozgásán, teljesítményén, és lelkesedésén is látszik a program hasznossága.

Diagnosztikus mérések fejlesztése

A Szegedi Tudományegyetem Oktatáselméleti Kutatócsoportja a "Diagnosztikus mérések fejlesztése" című projekt keretében egy online pedagógiai diagnosztikus rendszert dolgozott ki olvasásból, matematikából és természettudományból általános iskolás diákok részére. A három fő terület mellett további képességterületek (pl.: írás, informatikai műveltség, problémamegoldás, motiváció, állampolgári kompetenciák, zenei képességek, szociális képességek, vizualitás) számítógépes értékelési lehetőségeinek feltárására is sor került.Intézményünk 2015 szeptemberétől részt vesz a Szegedi Tudományegyetem eDia méréseiben. Tanulóink öt különböző képességterület mérőeszközeivel ismerkedtek meg eddig: számítógépesegér-használat és induktív gondolkodás, olvasás előkészségei, matematikatanulás előkészségei, feladattartás, zenei képességek. A gyerekek informatika órák keretében vagy külön foglalkozásokon próbálkoztak meg a különböző képességterületek feladatainak kitöltésével. Az egyes feladatokat önállóan, tanári segítség minimalizálásával kellett megoldaniuk, az utasításokat fülhallgatón keresztül kapták. A gyermekek kezdetben kis aggodalommal ültek a gépek elé, de már az első sikerélmények után nagy motivációval várták a következő mérési alkalmakat. Az általuk elért eredmények segítséget jelentenek a pedagógusok számára az egyes képességszintek pontos felmérésében, a fejlesztési tervek, tanórai feladattípusok megtervezésében.Mucsiné Erdei Mónika - gyógypedagógus

Angolnyelv- oktatás

Iskolánkban a tanulásban akadályozott tagozat 7. és 8. évfolyamán a diákok tanóra keretén belül heti 2 alkalommal tanulják az angol nyelvet. 5. és 6. évfolyamon lehetőség nyílik heti 2 alkalommal előkészítő angol órákon való részvételre. A nyelvoktatás célja az angol nyelv iránti érdeklődés felkeltése, a nyelvtanunás iránti motiváció kialakítása, valamint a célnyelvi kultúra megismertetése. Az angol nyelv oktatása játékos módszerekkel történik.2015-ben az SZTE Juhász Gyula Pedagógusképző Kar Gyógypedagógus-Képző Intézettel együttműködve iskolánk részt vett egy digitális tananyagfejlesztésében, mely a tanulásban akadályozott tanulók angol tanításának módszereit vizsgálta.Varga Andrea

Táncszakkör az iskolánkban

Iskolánk céljai között kiemelt helyen szerepel a speciális képességfejlesztés. A tánc iránt érdeklődő, tehetséges gyermekek a tanórán kívüli foglalkozások keretein belül tánc szakkörön vehetnek részt. A néptánc tanítása az ének-zene és a testnevelés tantárgyak tananyagában megjelenik ugyan, de az igény ennél jóval nagyobb. A népi gyermekjátékok, később a magyar nép egyszerűbb táncainak tanulása során a mozgáskultúra fejlesztése együtt jár egyéb készségek, képességek fejlesztésével, úgy mint ritmusérzék, zenei hallás, tér -, forma- és stílusérzék memória, koncentráló képesség, munkafegyelem, kitartás, fizikai állóképesség, ízlés, kritikai érzék, improvizációs készség, stb. A diákok személyiségének formálása mellett a szakkör kiemelt feladata az iskolánk életének színesebbé tétele. A tanulók rendszeresen részt vesznek különböző rendezvényeken (évnyitó, évzáró, karácsony, nemzeti ünnepek, kulturális rendezvények, népszokásokhoz kapcsolódó programok). A koreográfiák megtanulásával részesei lesznek a közösségi alkotás örömének. A rendszeres és aktív testmozgás pedig hozzájárul a tanulók egészséges életmódjának fejlesztéséhez.

Értelmileg akadályozottak

Az értelmileg akadályozottak tagozatán 4 tanulócsoportban foglalkoztatjuk a középfokban értelmi sérült gyermekeket. Fejlesztésük során kiemelt figyelmet fordítunk a kommunikációs és szocializációs képességek fejlesztésére, a mindennapi életben alkalmazható praktikus képességek megszerzésére. Habilitációs, rehabilitációs foglalkozásaink során a gyermekek a meglévő képesség-előnyeikre épülő fejlesztésben részesülnek: komplex gyógypedagógiai fejlesztést, mozgásfejlesztést, logopédiai fejlesztést, állat asszisztált terápiát…….. A gyermekek érdeklődésük szerint vesznek részt sokszínű szakköri életben: tömegsport, informatika, Zöld Manó környezetvédelem, művészet, hittan.

Autizmussal élők

Három speciális csoportot működtetünk az autizmus spektrumzavarral küzdő gyermekeknek. Autizmus specifikus módszerekkel, egyéni fejlesztési terv alapján történik a fejlesztésük. Ezekben a csoportokban az igényeiknek leginkább megfelelő, jól szervezett, zavaró, felesleges ingerektől mentes, protetikus környezetet biztosítunk. A tanulók lehetőség szerint bekapcsolódnak az iskolai rendezvényekbe, programokon, szabadidős tevékenységeken vesznek részt.

Team munka autizmus spektrum zavarokban

Intézményünkben az autizmus spektrum zavar diagnózissal rendelkező tanulók autizmus specifikus nevelésben, oktatásban részesülnek. Óvodai, tanulásban akadályozott és értelmileg akadályozott tagozatainkon integrált oktatás keretein belül valósul meg autista tanulóink nevelése, oktatása az egyéni szükségleteiket figyelembe véve. Heti rendszerességgel részt vesznek habilitációs és rehabilitációs foglalkozásokon, ahol kifejezetten az autizmus természetéből adódó sérült képességterületek fejlesztését helyezi intézményünk előtérbe. A szülőknek lehetősége nyílik speciális autista csoportba is beíratni gyermeküket, ahol a szakemberek team munka keretein belül valósítják meg az oktatást. A gyógypedagógusok munkáját gyógypedagógiai asszisztensek segítik, akiktől nem lehet elvitatni munkájuk szükségszerűségét. A rendszeres esetmegbeszélések alkalmával lehetőség nyílik a tapasztalatok és a szaktudás megosztására egyaránt. A gyermekek fejlődése érdekében individualizált, egyéni felmérés alapján készítjük el minden tanulónk egyénre szabott fejlesztési tervét. A fejlesztési tervek után követése lehetővé teszi a tanulóval szemben támasztott követelmények módosítását amennyiben az szükséges, illetve alapjául szolgálnak a további fejlesztési célok és feladatok kijelöléséhez. A térben és időben szervezett környezet kialakítása biztonságot ad az autizmussal élő gyermekeknek, a folyamatábrák használata az önkiszolgáló tevékenységekben a napirend egyénre szabott kialakítása az augmentatív és alternatív kommunikációs segédeszközök használata lehetővé teszi, hogy az intézményünkben tanuló gyermekek minél önállóbbá válhassanak. Intézményünkben az autizmus spektrum zavarral élő gyermekek nevelésében, oktatásában kiemelt szerepet tölt be a kognitív képességek, a szociális és kommunikációs készségek fejlesztése, az önkiszolgálási folyamatokban, a személyi higiénia kialakításában minél nagyobb mértékű önállóság elérése, a munkakészség, munkaviselkedés fejlesztése, a pályaválasztás koordinálása a szülővel szorosan együttműködve. Informatikai eszközeink – lap topok, tanulói táblagépek és a interaktív tábláink – nemcsak az intézményben tanító szakemberek munkáját teszik hatékonyabbá, de autizmus specifikus tanulói programoknak köszönhetően a gyermekek fejlődésében is meghatározóak.Intézményünk ellátja a Csongrád megyei Pedagógiai Szakszolgálat Szakértői Bizottság javaslata alapján hozzánk irányított tanulásban akadályozott, pszichés fejlődési zavarral rendelkező, autizmus spectrumzavarral küzdő, és értelmileg akadályozott tanulók speciális nevelését-oktatását. Fogadjuk a mozgás, látás-, hallássérült tanulókat is. A tanulók egyéni sajátosságaihoz igazodva figyelembe vesszük a különleges gondozási igényt mely alapján speciális fejlesztést nyújtunk. Továbbá óvodai csoportjainkban a 3-7 éves korú értelmi sérülésű gyermekek sokoldalú, harmonikus fejlődését biztosítjuk.